Максим Кріппа - кіберспорт підтримує країну під час війни
Українська кіберспортивна організація NAVI попри всі складнощі продовжує набирати обертів і розвиватися. Багато хто пов'язує досягнення організації з приходом нового власника Максима Кріппи, з ним, вочевидь, пов'язані і благодійні ініціативи NAVI. Які ж перспективи українського кіберспорту в умовах повномасштабної війни і чи варто робити на нього ставку - розбираємося на прикладі NAVI.
Історична довідка: хто такі «народжені перемагати»
Кіберспортивна організація Natus Vincere (народжені перемагати) виникла далекого 2009 року, коли кіберспорт тільки починав завойовувати інтерес аудиторії. На той момент NAVI - це була команда з гри в Counter-Strike. Ідейним натхненником і власником організації був Олександр Кохановський.
Через 10 років клуб набув ваги і став одним із найкращих у Європі. Разом зі статусом NAVI зростав і вплив Кохановського, якого вважають одним із найповажніших людей у кіберспортивному ком'юніті Східної Європи.
У 2022 році з'явилася інформація про те, що NAVI змінив власника. Ним став український підприємець Максим Кріппа. Як згодом пояснили в організації, рішення про продаж було ухвалено задовго до появи новинних повідомлень. Ще 2020 року Максим Кріппа підписав відповідний договір, який передбачав виконання низки розтягнутих у часі зобов'язань. Виконати їх вдалося до початку 2022 року, з цього моменту Максим Кріппа і став повноправним власником організації.
Початок повномасштабної війни: нове життя і нові правила
Прихід у NAVI Максима Кріппи збігся з початком повномасштабної війни, яка завдала відчутного удару не тільки по психіці кіберспортсменів, а й по бізнес-моделі. Тоді організація вирішила відмовитися від співпраці з партнерами з країни-агресора і від контрактів з гравцями. Змінили і мову трансляцій, традиційна для СНД-кіберспорту російська мова пішла в минуле, NAVI почали вести трансляції українською.
Незважаючи на очевидні складнощі та необхідність ухвалювати непрості рішення у важкі часи, управлінський стиль Максима Кріппи виявився вельми ефективним. Уже через рік після початку повномасштабної війни було встановлено рекорд глядацького інтересу на україномовному сегменті. Матч між Monte і Natus Vincere зібрав 59 тисяч глядачів на піку.
Але війна внесла свої корективи в бізнес-модель NAVI не тільки на рівні організації процесів і мови трансляцій. Повномасштабне вторгнення показало, як важливо бізнесу бути соціально-відповідальним, а ще наголосило, що в 21 столітті спорт не може бути поза політикою.
NAVI активно долучилася до благодійних ініціатив і всіляко підтримує Україну. Наприклад, наприкінці 2022 року NAVI організувала благодійний турнір Born to be brave, на якому вдалося зібрати 400 тисяч доларів США для президентської платформи UNITED24. Максим Кріппа вирішив добити суму до півмільйона і додав ще 100 тисяч доларів США з власних коштів.
Цікаво, що для нового власника NAVI це був не просто красивий жест. Максим Кріппа послідовно займається благодійністю і дуже активно допомагає українським військовим і цивільним. Для цього у 2022-му він створив благодійну організацію MK Foundation, яка до цього моменту спрямувала на допомогу вже понад 700 мільйонів гривень. NAVI також часто приєднується до благодійних ініціатив фонду і допомагає закуповувати машини для українських військових.
Перспективи кіберспорту: у світі та Україні
Заперечувати складність економічного становища в Україні нерозумно. Держава зайнята пошуком нових джерел доходу і в цьому плані кіберспорт - козир у рукаві українського суспільства.
Ще до війни Україна входила в ТОП-10 країн-лідерів кіберспорту, повномасштабне вторгнення не зашкодило рейтингу і не змогло зупинити розвиток індустрії. Водночас кіберспорт має хорошу прогностику і потенційну ємність ринку. За завоювання левової частки в ньому варто поборотися, адже це ті самі інвестиції, які так потрібні Україні.
Середній темп зростання світового ринку кіберспорту фахівці оцінюють у 20% на рік. Ємність у 2024-му очікується на рівні 2,11 мільярда доларів США, а до 2029 року вона може збільшиться до 5,27 мільярда доларів США.
Радує й аудиторія: переважно чоловіки віком від 16-36 років. Фанати кіберспорту зростатимуть і ставатимуть більш платоспроможними, при цьому можна припустити, що свою захопленість і інтерес до кіберспорту вони збережуть. Це дає можливість більше заробляти на спонсорських контрактах.
У плані розвитку саме українського кіберспорту NAVI виглядає максимально перспективним лідером. Команди NAVI у світовому рейтингу твердо посідають найтоповіші позиції, це стосується і гравців.
Звичайно ж, для розвитку індустрії кіберспорту, як і будь-якої іншої, потрібні умови. Аналітики зазначають, що в майбутньому кіберспорт відчуватиме нестачу в інфраструктурі і, як і раніше, потребуватиме якісного продукту (комп'ютерних ігор). Тому вже сьогодні деякі бізнесмени готують підмогу для подальшого розвитку, зокрема й Максим Кріппа.
Новий власник NAVI вирішив взятися за справу всерйоз, це демонструють його певні кроки. Так, нещодавно в ЗМІ з'явилася новина про те, що Максим Кріппа придбав студію GSC Game World. Компанія спеціалізується на виробництві комп'ютерних ігор, а їхні головні продукти відомі навіть тим, хто не захоплюється кіберспортом та іграми. Йдеться про серію стратегічних ігор на історичну тему під назвою Cossacks і шутер від першої особи S.T.A.L.K.E.R.
Чи зможе український кіберспорт утримати свої позиції і продовжити розвиватися - питання відкрите. Але приклад NAVI показує, що є хороші шанси на успіх і на появу міцного кластера економіки, здатного приносити стабільний дохід, платити податки і бути соціально-відповідальним.